Levande räkor igen.

Några av er som läst på bloggen har frågat hur det går med räkorna. Äntligen är det dags för en provleverans!
Vi ska skicka en låda från Thailand om en månad för att se hur många som överlever, sedan bestämmer vi om vi kan frakta dem ända från Filippinerna.  De största räkorna jag sett ligger runt 300g styck. Smak och konstistens är lika bra som minder räkor. De flesta odlare skördar räkorna när de väger mellan 30 och 50g, dvs sushistorlek. Det vore väldigt trevligt att kunna erbjuda levande monsterräkor som lagervara året runt. Nästa steg, om räkorna överlever, blir att frakta röding, dock bara inom Sverige.

Spännande saker, fortsättning!

När Kent och Mike hälsade på diskuterade vi skattletning och bestämde oss för att hälsa på the local doctor. Vi hittade honom efter vägen och gick hem till honom. Kent och Mike köpte varsin habak och sedan gick vi till skatten.
Doktorn berättade att han hittat en liten guldtacka med text från Burma vid Del Pilar, en strand i närheten.
Han lovade att visa upp den senare men kom inte tillbaka.
Skatten såg likadan ut som ifjol, en vattensamling på ett par meters djup i en svacka. Doktorn  berättade  att de  öppnat  betonglådan och sett någon sorts lådor inuti. Pga  vattendjupet  kunde de inte  bärga något utan gjöt igen hålet.  Jag vet inte om doktorn talar sanning eller bara vill få uppmärksamhet. I vart fall ligger det något under vattnet!
Eftersom jag har bättre utrustning (elverk, bilmaskin, länspump osv) ska jag göra en attack  vid jultid  i år.

Att flytta palmer.

Jag ville ha två fullvuxna palmer bredvid poolen. Det går inte, sa alla. En palm är för tung, rötterna skadas, det går inte att lasta den på lastbilen, den kommer ändå att dö. Det går visst sa jag och sedan flyttade vi två niometers 46-åriga kokospalmer två mil och planterade dem där jag ville ha dem. Bredvid poolen, på hängmattsavstånd från varandra.
Rotklumpen vägde ungefär ett ton och palmen c:a 400kg. Vi fällde dem över baklämmen på lastbilen med blasten hängande framför hytten. Sedan kasade vi ned palmen i ett färdiggrävt hål och använde lastbilen för att knuffa till palmen så att den stod rakt. Två månader senare kunde jag andas ut. Båda palmerna har klarat flytten!

Micah med torkad fisk

Micah med torkad fisk

Myra och Hans på Bohol

Myra och Hans på Bohol

Räka, typ stor och god!

Räka, typ stor och god!

På begäran, en massa bilder.

Nu har jag publicerat en hel del bilder som du kan titta på. Helt osorterat, men ordningen spelar mindre roll, eftersom mina vänner skrek efter nya bilder! Inom kort kommer mera bilder, både dykbilder och vanliga. Alla som tycker poolen är skitläcker kan väl skriva en kommentar!

Myra i stol tillverkad av Thomas Näslund

Myra i stol tillverkad av Thomas Näslund

Huset från havet

Huset från havet

Myra i havet

Myra i havet

Nemos

Nemos

Hans under vattnet

Hans under vattnet

Lionfish

Lionfish

Nudibranch

Nudibranch

Nudibranch

Nudibranch

April on stage!

April on stage!

Senia på stranden

Senia på stranden

Utedass

Utedass

Pooldetalj

Pooldetalj

Poolkanten

Poolkanten

Med mahognygolv och klinkeraltan

Med mahognygolv och klinkeraltan

April, andra plats i Negros Idol.

April, andra plats i Negros Idol.

April, Mike och Jeje myser

April, Mike och Jeje myser

Carporten

Carporten

Pool under construction

Pool under construction

Pooldetalj

Pooldetalj

Premiärdopp!

Premiärdopp!

Poolen by night

Poolen by night

Helst med en gin tonic...

Helst med en gin tonic...

Papa med nyfångad fisk

Papa med nyf?ngad fisk

Diverse

Vägproblem.

Vi hade redan tidigare problem med grannarna som ägde marken där vår väg låg. De stängde helt sonika av vägen och hävdade att det inte fanns något avtal om väg, trots att vi både avtalat om det och vi lämnat ersättningsmark utefter muren som gränsar mot deras mark. Vi tvingades flytta 26m väg åtta meter at sidan och bygga en ny grindöppning. Så snart det var klart började den markägaren bråka och ville stänga vägen! Efter förhandlingar med barangay captain och advokater gav dom med sig så nu hoppas jag att bråket är över för gott.

 

Dykning!

Ifjol snorklade jag runt utanför tomten och konstaterade att det fanns väldigt mycket koraller och fiskar att titta på.

I år kom Kent och Mike och hälsade på. De är svenska dykare med stort intresse för Filippinerna. Först dök de i Thailand och sedan kom de till Negros och tittade på korallrevet som jag haft på hand i två år. Sedan kom de till Escalante och insåg att vårt ställe är bra nära ett paradis, trots att poolen inte var vattenfylld än.

De stannade ett par veckor och vi lyckades hyra både tankar och kompressor av Sagay City Hall, dvs grannstaden.

För en blygsam summa hyrde vi utrustningen och blev fantastiskt väl mottagna! De berättade även om ett projekt som de driver med MIT, Massachusetts Institute of Technology. De odlar koraller med hjälp av elström! Korallerna växer fem gånger fortare och tål naturkatastrofer bättre. Kolla närmare på www.biorock.net om du är intresserad.

Sedan dök vi både utanför tomten och på ett reservat utanför Jomabo. Korallerna och fiskarna är lika fina utanför tomten som på reservatet! Jag har alltså gångavstånd till finfin dykning? Se på bilderna som Kent och Mike tog. Jag är övertygad om att de båda hälsar på nästa år igen! Sorry Kaj och Ulrika, ni skulle varit med!

 

Båten.

Äntligen fungerar båten som den ska. Vi lagade aldrig den gamla motorn utan köpte en ny 16 hk Honda luftkyld motor helt utan finesser, men pålitlig. Senare satte vi på en ljuddämpare för att skona hörseln. Båten är lagom stor som dykbåt, 38 fot i vattenlinjen och inte särskilt dyr att åka omkring med. Visserligen gör den bara sju knop, men man har inte bråttom i Filippinerna.

Jag skruvade dit ett ekolod som jag tagit med så nu kan vi se både djup, fiskar och bottenstruktur.

 

Fiske.

En natt följde jag med och fiskade strömming, eller rättare sagt stal från en trålare. Vi och de andra småbatarna parkerade utmed trålkanten och håvade in strömmingen som hoppade hej vilt. Jag visste inte att en strömming kunde hoppa en meter rätt upp! Leffe och Janne, ni skulle älska detta fiske!

Vi fick ihop 250kg strömming men det tog hela natten. Trålare kunde inte göra så mycket för att stoppa tjuvfisket och verkade inte bry sig heller.

Senare la vi ut nät utanför stranden och fick en stingrocka en dag och en konstig plattfisk en annan dag. Jag har provat att fiska med spö också men jag vet inte var de bra fiskeställena finns än. Nästa gång ska jag ägna mer tid åt spöfiske.

 

Vänner på besök.

Per och Senia från Kovland kom och hälsade på tillsammans med Senias kusin Leilac från USA. Vi åkte båt till Jomabo och hade trevligt i en vecka. Lite senare åkte Myra och jag till Bohol och hälsade på dem. Per och Senia tog hand om oss på ett fantastiskt sätt med utflykter, helstekt gris mm. Per och jag åkte till Panglao och dök en dag och vi kollade in Raymonds beach resort på Panglao. Jag hoppas vi kan åka dit nästa år och bo en vecka!

 


Det är kul att bygga!

Byggande:

Allt byggande har gått jättebra!

I slutet av november började vi bygga poolen och carporten. Carporten växte till ett hus på 80 m2 som innehåller vaktmästarebostad och ett förråd också.

Poolen tog rätt lång tid att bygga eftersom jag inte är arkitekt, ingenjör eller byggare, än mindre poolkonstruktör.

Vi fick två offerter från professionella poolfirmor, en på 600 000peso och en på 675 000 peso. Det var för dyrt så vi byggde själva. Totalkostnaden blev 440 000 peso inklusive trädäck och klinker runtom.

Det gick inte att göra ritningar eftersom allt består av sluttande plan och kurvor. Det enda raka är själva vattenytan...

Hela poolen är byggd  "matta-matta" dvs på en höft och med ögonmått. Otroligt nog blev poolen helt perfekt!

Titta på bilderna och döm själv. Jag hittade en liknande pool i ett amerikanskt poolmagasin och där bedömde de byggkostnaden till 40 000 USD.

Av bara farten byggde vi ett extra comfort room vid altanen så att man inte behöver gå in för att ta en dusch eller pinka.

Myra ville absolut ha en mur mot havet och efter en kompromiss byggde vi en låg mur med ett galler ovanför. Jag vägrade förstöra havsutsikten med en hög mur.


hits