U-hjälp som fungerar.

Hans och Myra Skogsberg

Tel  060-561787

Arb 060 535390
Mobil Hans 070 6729145
Mobil Myra 073 8495038
Fax 060 535399

e-mail [email protected]

U-hjälp som fungerar.

 

Troligen gör du som alla andra, skänker lite kläder och pengar till u-hjälp.

Kanske du till och med har ett fadderbarn någonstans.

 

Tyvärr är det ett faktum att en stor del av u-hjälpen administreras bort på vägen eller förskingras i mottagarlandet. Dessutom ser man ju aldrig några direkta resultat av det man skänkt vilket gör att motivationen blir rätt låg.

 

Eftersom jag numera bor fyra månader per år i ett u-land, Filippinerna, har jag en väldigt konkret bild av hur mycket nytta man får för pengarna om de går ograverat till mottagaren. Om givaren dessutom lär känna mottagaren genom brev och e-mail blir det mycket intressantare för både givaren och mottagaren. Någon gång per år skickar jag en container med maskiner till Filippinerna. Det lediga utrymmet fyller jag med med kläder och diverse som den lokala kyrkan i Alimango, Escalante, delar ut i grannskapet.

 

Mitt förslag till dig:

Lägg sommarkläder och skor i en sopsäck och lämna till mig eller Profilplåt. Skicka med 100kr till frakten. När nästa container går skickar jag med prylarna.

 

Skänk 200kr i månaden (Autogiro!) till en skolelev som visat vilja och begåvning att sköta studierna. Läraren och Myras mamma sorterar fram kandidater. Så länge läraren anser att eleven sköter sig ska du fortsätta att skicka pengar, dvs i flera år. Självklart kan du skicka saker adresserade till din unge med containern. Många familjer har inte råd att betala skolavgifter och läromedel utan håller barnen hemma vilket är en katastrof för begåvade elever. Ibland har skolorna separata insamlingar till olika projekt som du kan delta i.

Jag och Myra ser till att du får rapporter via brev eller mail. När du har reslust kan du åka och hälsa på din adept. Jag lovar att du får en helt annan inställning till u-hjälp efter ett besök.

Ni bor gratis i vårt gästhus under vistelsen i Escalante. Filippinerna är ett fantastiskt land och Escalante är helt OK om man står ut med att vara enda västerlänningen på 80 000 invånare. En bra sak är att väldigt många pratar engelska som är ett officiellt språk.

 

Hör av dig!

 

Hans och Myra

 


hits