VCNO

Virgin coconut oil- functional food.

 

En produkt som jag kom i kontakt med i Filippinerna är Virgin coconut oil (VCNO). Det är en kallpressad vattenfri olja som på flera sätt skiljer sig från kokosfettet vi är vana vid i Sverige.

Den är intressant av flera orsaker som jag ska ta upp här.

Tillverkningen sker vid temperatur under 50 grader för att de värdefulla egenskaperna inte ska gå förlorade. Den idealiska sammansättningen ser ut så här:

Färgen ska vara som vatten. Lukten är svagt aromatisk. Oljan stelnar vid 25 grader. Den är alltså flytande i tropikerna men fast i västvärlden.

Fria fettsyror under 0,1%

Vattenhalt under 0,1%

Peroxidvärde under 0,5

Fettsyra (C12) 48%

Fettsyra(C8) 8%

Fettsyra(C10) 7%

Fettsyra(C14) 17%

Fettsyra(C16) 9%

Fettsyra(C18) 6%

Vitamin E 36mg/kg

Fettsammansättningen påminner om den i modersmjölken.

Kokosnötter odlas främst i Filippinerna och Indonesien, även om de växer i alla tropiska länder.

Med boken "The healing miracle of coconut oil" av Dr Bruce Fife startade uppmärksamheten omkring VCNO. En lång rad oberoende forskare lade fram de hälsobringande egenskaperna och letar man på Internet idag hittar man otroligt mycket material om VCNO.

Ett tillskott av VCNO i den dagliga kosten tillskrivs följande:

Viktminskning.

Förbättrad hårkvalitet.

Motverkar förstoppning.

Minskar rynkor.

Förbättrar immunförsvaret.

Skyddar mot skrumplever.

Anti-inflammatoriska egenskaper.

Om man dessutom använder VCNO som hudkräm får man en mjukare och smidigare hud.

En lång rad av virus och bakterier inaktiveras om man använder VCNO.

De biverkningar som rapporteras är oftast diarré, om man är ovan vid fettrik kost eller överdoserar.

Eftersom man utan vidare kan ersätta en del av det vanliga fettet med VCNO blir medicineringen enkel.

Jag är inget hälsofreak och är skeptisk till alla fantastiska hälsobringande preparat , inte minst viktminskande produkter. Eftersom VCNO är billigt, enkelt och riskfritt ska jag i alla fall prova. Nu väger jag 83 kg, och jag lovar att rapportera om jag märker någon skillnad. Fungerar VCNO på mig börjar jag importera den.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits