Byråkrati, javisst!

Om Filippinerna kunde exportera sin byråkrati skulle de bli ett mycket välmående land! Det finns inga gränser för hur mycket tok de hittar på. För fyra veckor sedan fick vi ett papper som det står "Mayors business permit" på i fetstil med diverse namnteckningar under och jag trodde i min enfald att det var ett "Mayors business permit" men det var det inte! Formuläret ska se lite annorlunda ut men det står fortfarande "Mayors business permit" på det! Nu har Myra äntligen fått det rätta "Permit" och snart har vi även tillstånd klart från DENR. DENR´s tjänstemän har tydligen gått helt olika kurser eftersom informationen vi fått ändras dag för dag och dessutom är olika beronde på vem vi pratar med. Efter en heldagssittning med DENR är de äntligen nöjda med ansökan. T ex underkände de min affärsplan trots att jag kopierat en affärsplan som jag fått av DENR tidigare. Min svenska affärsplan som jag visade för två månader sedan  var inte alls godtagbar....

Jag försöker ta det hela som en test, ska de vinna eller ska jag visa att med en ängels tålamod kommer man långt och med lite mutor ända fram!

I slutet på April ska vi skicka levande räkor på prov till Sverige. Det blir en spännande dag! Uppfinnaren Boni vann University of San Fransisco´s affärsplanstävling i Mars. Det var tusentals deltagare från 18 länder så han var väldigt nöjd. Första leveransen ska ske i smyg, men om den blir lyckad ska vi slå på stora trumman vid nästa leverans.

 


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits